Inzicht in het gedrag van de klant
In onze trainingen met professionele trainingsacteur ervaar je de do’s en don’ts van ieder type. Je leert hoe je effectief met ieder type om kunt gaan.
Herken je de volgende types?
Mevrouw Gullemans is altijd hartelijk. Ze praat veel, is geïnteresseerd in wat er om haar heen gebeurt en heeft graag contact. Een gesprek met haar loopt soms wat uit, ze vindt het gewoon gezellig met jou te praten. Ze doet niet moeilijk, maar ze vindt het wel lastig om zelfstandig beslissingen te nemen, dat stelt ze uit of laat ze aan jou over.
Mevrouw Zwijgsma is kort van stof. Ze zegt niet zoveel en je leert haar dus ook niet zo snel kennen. Als het even kan geeft ze korte, zakelijk antwoorden. Maar als je doorvraagt merk je dat ze alles goed heeft overdacht voordat ze bij je naar binnen stapte. Ze weet wat ze wil weten en ze verwacht een goed verhaal van jou.
Meneer den Besten zorgt nog wel eens voor problemen. Hij luistert niet goed, weet het altijd beter en heeft een uitgesproken mening. Voor je het weet raak je met hem in discussie. En het vervelende is; die wint hij meestal. Hij is een goede organisator, geeft graag en makkelijk leiding en doet dat ook graag in het gesprek met jou.
Meneer Wijfels is een vriendelijke man, hij is wat onzeker, soms zelfs argwanend en durft z’n vragen niet zo goed te stellen. Hij voelt zich niet zo op zijn gemak bij jullie en twijfelt soms of je hem wel goed begrijpt. Hij zal je niet zo snel in vertrouwen nemen, maar als hij weet dat het goed komt wordt hij een van je trouwste klanten.
Hoe ga je met hen om?
Ieder type heeft een andere aanpak nodig om goed met hem/haar te kunnen werken. Het is belangrijk natuurlijk wat je vertelt, maar nog belangrijker is het hoe je het vertelt. En dat hoe stem je af op de ander, op de klant tegenover je.